SUSTINA LJUBAVI
U ovom postu zelim da iznesem neke moje stavove o ljubavi o onu pravi cistu i iskonsku ljubav. Ali prije svega hocu da na pocetku mog posta citiram 13 glavu iz Poslanije Apostola Pavla do Korintjana u kojoj i on prica o ljubav onu pravu cistu i iskonsku.
1. Ако језике човечије и анђеоске говорим а
љубави немам, онда сам као звоно које звони, или прапорац који звечи.
2. И ако имам пророштво и знам све тајне и сва знања, и ако имам сву веру да и горе премештам, а љубави немам, ништа сам.
3. И ако раздам све имање своје, и ако предам тело своје да се сажеже, а љубави немам, ништа ми не помаже.
4. Љубав дуго трпи, милокрвна је; љубав не завиди; љубав се не велича, не надима се,
5. Не чини шта не ваља, не
тражи своје, не срди се, не мисли о злу,
6. Не радује се неправди, а радује се истини,
7. Све сноси, све верује, свему се нада, све трпи.
8. Љубав никад не престаје, а пророштво ако ће и престати, језици ако ће умукнути, разума ако ће нестати.
9. Јер нешто знамо и нешто пророкујемо;
10. А кад дође савршено, онда ће престати шта је нешто.
11. Кад ја бејах мало дете као
дете говорах, као дете мишљах, као дете размишљах; а кад постадох човек,
одбацих детињство.
12. Тако сад видимо као кроз стакло, у загонетки, а онда ћемо лицем к лицу; сад познајем нешто, а онда ћу познати као што сам познат.
13. А сад остаје вера, нада, љубав, ово троје; али је љубав највећа међу њима.
U psihički
zrelog čovjeka stapaju se potrebe da voli i bude voljen u jedinstvenu cjelinu.
Bitan sadržaj ljubavi je povjerenje među ljudima koji se vole. Uzajamno
povjerenje omogućava im da se jedno drugom potpuno otvore: da iznose svoje
misli, skrivene želje, pokažu osjećanja, vrline i slabosti, povjere sve svoje
radosti i razočaranja, uspjehe i neuspjehe, sve svoje doživljaje, zamisli i
dileme. Istinska ljubav ne može postojati ako odnos prema voljenoj osobi ne
sadrži i poštovanje tog čovjeka. Poštovanje je priznanje čovjekove ličnosti,
ljudske individualnosti i različitosti, u vidu obzirnosti prema voljenoj osobi,
suzdržavanja od: potcijenjivanja njenih sposobnosti, ismijavanja njenih
shvatanja, prišivanja pogrdnih imena "voljenoj osobi" i od bilo
kakvih drugih oblika agresivnosti prema njoj. Na poštovanje voljenog bića
direktno se nadovezuje zauzimanje ravnopravnog stava prema njemu. Ako nekoga
smatramo manje vrijednim od sebe, ne možemo ga u pravom smislu ni voljeti.
Voljenu osobu ne smatramo ni u čemu svojim "vlasništvom", dakle
objektom umjesto subjektom ljubavne stvarnosti. Predmet se, sam po sebi, ne
može poštovati a tako ni istinski voljeti. Polna ljubav - prava i potpuna -
nužno nosi u sebi i odanost voljenoj osobi. Kad nekoga zaista volimo i kad nam
je ljubav uzvraćena, kad nas i emocionalno i seksualno potpuno ispunjava i
zadovoljava, onda se ne moramo posebno prisiljavati da bismo ostali polno
vjerni. Onda to nismo zbog nekih moralnih načela ili zato što smatamo da nam je
to dužnost, nego vjernost partneru doživljavamo kao vlastitu potrebu, nešto što
sami želimo i što nam niko ne mora nametati. Dok je ljubav altruistična,
usmjerena na ličnost drugog čovjeka i spremna na poklanjanje sebe, nagon je
egocentričan, usmjeren isključivo na vlastito zadovoljenje, pun prohtijeva i
spremnosti jedino da uzima. Ljubav je strpljiva, nenametljiva i obzirna; nagon
je nestrpljiv, agresivan, sebično bezobziran stoga je svako nametljivo ili čak
nasilno zahtijevanje polnog odnosa izraz nagona, ali ne i polne ljubavi. Za
ljubav je karakteristično da je postojana i individualna, veže se uz određenu
osobu i ostaje joj vjerna. Naprotiv, nagon je hirovit i trenutan, određenom
osobom lako se zasiti, pa se prebacuje na drugog čovjeka ili se u isto vrijeme
usmjerava na više "žrtvi". To je zato što nagon obuhvata samo polne
karakteristike ličnosti, a ljubav sve njene osobine. Nagon ne može ostati
vjeran, jer se usmjerava samo na nečiju libidnost koja je mnogo manje
individualna: jednaka ili vrlo slična seksualna svojstva ima mnogo ljudi na
svijetu, dok se ljubav povezuje sa kompletnom ličnošću pojedinca, njegovom
individualnošću koja je zapravo jedinstvena, te joj ostaje vjerna. Prirodni,
sastavni dio polne ljubavi jeste i želja da čovjek s voljenom osobom u prisnom
tijelesnom dodiru zadovoljava svoj polni nagon.
To je njezina pasivna
komponenta koja je uvijek prisutna. Aktivna komponenta ljubavi odražava se u
potrebi čovjeka da zadovolji polni nagon i voljene osobe. U nečijem ponašanju
to je mjerilo da li se tu uopšte radi o ljubavi jer želja za zadovoljavanjem
samo vlastitog seksualnog nagona nije dokaz nečije ljubavi prema osobi koju
polno želi. "Isprva su bila tri ljudska roda, ne kao sada samo dva, tj.
muški i ženski, nego je bio još i treći koji je pripadao i jednom i drugom rodu
..." Ti prvobitni ljudi bili su, po toj priči, vrlo snažni. Bogovi se
uplašiše njihove snage pa ih podijeliše na pola. "... I otuda svaki uvek
traži drugo znamenje koje mu pripada", kaže Aristofan u Platonovoj
"Gozbi" jer : "žudnja za celinom i lovu na nju ime je"ljubav."
"А кад дође савршено, онда ће престати шта је нешто."
Prelepo.Nemam reci,svaka ti cast.Zelim ti da nadjes svoje "drugo znamenje"....:****
Autor tuzna — 27 Okt 2007, 18:44
ne znam sta mi je vise prijalo srcu, text ili prelepe slike koje ga dopunjuju.
Hvala.
Autor domacica — 27 Okt 2007, 19:14
Nadam se da si pronasao to sto razumes i zelis:))
Autor bubi — 27 Okt 2007, 21:34
Nadam se da si pronasao ono sto razumes i zelis:))
Autor bubi — 27 Okt 2007, 21:35
samo nekoliko dana citam clance koje se pojavljuju na blogu.Naisla sam na tvoj clanak i jako jako sam odusevljena.Mislim da tako nesto ljepo u zivotu jos nisam procitala. Taj ljep sklad na tekstu sa ovim ljepim slicicama to si stvarno majstorski izveo.Zaista nemam vise reci nego da ti kazem da samo tako nastavis da pises i svakog dana da nas obradujes sa po nekim ljepim clankom koj ume ovako da pokrene. Da ti kazem iskreno mislim da cu se nekoliko puta navracati na ovaj tekst jer mislim da takonesto ljepo i cisto odavno nisam procitao. Puno ti hvala
Autor ivana se — 28 Okt 2007, 12:28